GDPR for psykoterapeuter

Du har sikkert hørt om GDPR. Om ikke andet er du sikkert stødt på det, når du har været inde på forskellige hjemmesider.

Men hvad er det egentligt? – og hvorfor er det vigtigt, at du som psykoterapeut har styr på det?

Alt det kan du få svar på her.

 

Hvad er GDPR?

GDPR står for “General Data Protection Regulation”. Det er et EU regulativ, der har til formål at beskytte EU borgeres personlige data. Det trådte i kraft i maj 2018.

GDPR er således et rigtig fint initiativ til at sikre, at vores personlige data bliver behandlet ordentligt og forsvarligt.

Grundlæggende stiller GDPR lovgivningen en række konkrete krav til, hvordan virksomheder indsamler og behandler disse data.

 

Hvorfor er det vigtigt for mig som psykoterapeut at have styr på GDPR?

Det er det fordi, at du som psykoterapeut med egen praksis har pligt til at overholde alle regler, der er indeholdt i GDPR.

Som psykoterapeut vil du på din hjemmeside, via online bookingsystemer og lignende, indsamle personlige oplysninger om dine kunder.

Det er der ikke noget galt i. Det er fuldstændig naturligt og noget, som er med til at gøre hverdagen lettere for både dig og dine kunder.

Men har du ikke fuldstændigt styr på, hvordan du behandler og opbevarer disse oplysninger, overtræder du loven.

Og straffen for at overtræde GDPR lovgivningen er temmelig kontant.

Reglerne siger nemlig, at man kan få bøder på op til 10.000.000 Euro eller 2% af ens samlede omsætning i foregående finansielle kalenderår.

Ved gentagelse fordobles bøden.

Det gælder både for globale foretagender og for små virksomheder.

Der er derfor RIGTIG god grund til at sikre, at man har 100% styr på at overholde GDPR.

 

Hvad skal jeg som psykoterapeut  tage højde for – for at overholde GDPR?

For dig, som psykoterapeut med egen praksis, omhandler GDPR, hvordan du indsamler og opbevarer dine kunders data, samt hvordan du kommunikerer det til dine kunder.

For det første er det enormt vigtigt, at du klart melder ud, hvad du bruger deres data til – og hvorfor. I mange tilfælde, er det desuden et krav, at de direkte giver tilsagn til, at du må indsamle, opbevare og bruge deres data og til hvad.

Uanset hvad, skal du altid informere dine kunder om følgende:

 

  • Hvilke data bliver indsamlet.
  • Hvor længe deres data bliver opbevaret.
  • At kunden altid har ret til at få deres data udleveret, slettet eller rettet.
  • Hvordan kunden har mulighed for at få sine data udleveret, slettet eller rettet.
  • At kunden altid kan trække sit samtykke til, at du må indsamle deres data tilbage, samt klare instruktioner om hvordan.
  • Hvor dine kunder kan rette henvendelse omkring alla de ovenfor listede spørgsmål.

 

Lyder det kompliceret, så ring til os.

Vi har nemlig fuldstændig styr på GDPR – og på hjemmesider til psykoterapeuter.

 

Når du køber en hjemmeside hos os, får du ALTID en GDPR løsning med i pakken.

Vi er eksperter i hjemmesideløsninger til psykoterapeuter.

Vi ved derfor, hvilke oplysninger du skal indsamle, hvordan de skal behandles, hvordan du bedst sikrer, at dine kunders data bliver behandlet 100% forsvarligt – og samtidig lever op til GDPR.

Du behøver, med andre ord, slet ikke at tænke på det. Vi klarer det for dig.

Læs desuden mere HER om hvad du får med, når du som psykoterapeut køber en hjemmeside hos os.

Du er desuden altid velkommen til at ringe til os på 60 909 909. Vi giver gerne råd og vejledning, om alt fra hjemmesider og GDPR til webhosting, e-mail løsninger og markedsføring.